Інтернет-портал (від англ. portal «головний вхід; ворота») (або портал, інформаційний портал) — сайт, що надає користувачеві Інтернету різні інтерактивні сервіси (Інтернет-сервіси), які працюють у рамках єдиного сайту.
Також портали функціонують як точки доступу до інформації у Інтернеті або сайти, що допомагають користувачам у пошуку потрібної інформації через Інтернет. Такі портали представляють інформацію з різних джерел або тем об'єднаним способом і також називають навігаційними сайтами. Всі портали виконують функції пошуку, а також, надають Інтернет-сервіси, наприклад: електронна пошта, стрічка новин тощо.
Ідея роботи порталу — створення або представлення критичної (найбільшої) маси Інтернет-сервісів, якими б можна було залучити до себе таку кількість користувачів-відвідувачів, яка буде постійно поповнюватися та збільшуватися.
Інтенсивному розвитку порталів сприяє ряд програмних продуктів (портальні рішення), що дозволяють об'єднати в єдиний простір інформацію з різних джерел. Такі рішення пов'язані, зокрема, з: технологією єдиного входу (Single Sіgn On), коли користувач переходить із одного розділу порталу в іншій без повторної авторизації; організацією передачі даних між різними застосунками, задіяними користувачем у ході роботи на порталі; тощо.
Слово «портал» пришло во Всемирную Сеть из архитектуры и означает оно «главный вход». Имеется в виду веб-сайт, с которого пользователь постоянно начинает свою деятельность в Интернет, и который он (пользователь) делает стартовой страницей своего веб-браузера.
Веб-сервисы, информационное наполнение сайта (контент), ссылки на другие веб-сайты и прочие необходимые составляющие сочетаются в веб-портале с максимальным удобством для очень большого числа посетителей. Основная идея работы портала — создание критической, т. е. невероятно большой, массы сервисов, чтобы можно было привлечь к себе такое количество пользователей, которое будет постоянно обновляться и восполняться без всяких трат на рекламу, поскольку посещаемость будет расти сама. Иными словами, интернет-портал — это популярный веб-сайт с большим количеством предоставляемых услуг и сервисов, посещаемый большим количеством пользователей. Большинство веб-порталов построено вокруг поисковых машин и каталогов. Порталов довольно немного — на каждом уровне (глобальном, национальном, региональном) их количество обычно измеряется единицами.
Чем может быть полезно создание интернет-портала? На данный момент само слово «портал» является невероятно модным, поэтому его часто употребляют, даже в неуместных случаях, не заботясь об истинном смысле, вкладываемом в это понятие и о том, соответствует ли масштаб конкретного интернет-ресурса масштабу Интернет-портала. Иногда сайты, предназначенные для широкой аудитории, называют «горизонтальными» порталами, а тематические — «вертикальными» порталами.
Интернет-портал наиболее хорош для крупных компаний, которые желают извлечь максимальную прибыль из своего сайта. Созданный качественный веб-сайт – портал должен обладать: оригинальным, сбалансированным веб-дизайном; достаточным объемом информации, не перегружающей страницы; удобным интерфейсом.
Класифікація по спеціалізації інформації
Горизонтальний портал (General portal) Горизонтальний портал (або універсальний портал, портал загального характеру) — це портал, що охоплює багато тематик, представляє набір сервісів (які обслуговують, по можливості, всі теми) й орієнтований на максимально широку аудиторію, на максимальне охоплення її інтересів. Найбільш відомі горизонтальні портали (по секторах Інтернету) — Yahoo! (англомовний), Яndex, Mail.ru (обидва — російськомовний), Ukr.net (україномовний). Такі портали, як правило, сполучають у собі різноманітні функції, пропонують різноплановий вміст (контент) і різноманітні сервіси (новинні, фінансові, розважальні, ігрові тощо).
Вертикальний портал (Vertіcal portal), портал-ніша (Nіche portal) Вертикальний портал — це портал вузької тематичної спрямованості, що надає різні сервіси для користувачів мережі по певних інтересах і орієнтований на повне охоплення тематики або галузі діяльності. Якщо тематика вертикального порталу досить цікава, довкола нього може скластися так звана «спільнота» (community) — більш-менш постійна група осіб, що, наприклад, систематично спілкуються між собою в чаті такого порталу.
Змішаний портал (Blended portal) Змішаний портал — портал, що сполучає в собі функції електронної торгівлі та класичні довідкові сервіси. Прикладами таких порталів є інтернет-магазини. Також змішаними порталами вважаються такі вертикальні портали, які починають займатися бізнесом у своїх спеціалізованих розділах. Класифікація по спрямованості на користувачів
Публічний портал Корпоративний портал (Corporate portal, Enterprise portal) Корпоративний портал — сукупність інформаційних систем і баз даних підприємства, організації чи установи, представлена в мережі Інтернет. Корпоративний портал надає співробітникам компанії (її постійним партнерам) суворо персоніфікований вхід у її автоматизовану систему управління (інформаційну систему підготовки прийняття рішень, експертну систему, систему спільної роботи, систему управління бізнесами-процесами тощо).