1.44. Характеристика стадії “Формування вимог до ІС”.
Тема № 1 Характеристика сучасних юридичних інформаційних систем і технологій. 44. Характеристика стадії “Формування вимог до ІС”. Життєвий цикл інформаційної системи розпочинається із задуму про її створення, потім вона проходить етапи проектування, впровадження, випробовувань і використання. Закінчується життєвий цикл виводом системи з використання (зняттям з виробництва) із причин морального або фізичного старіння. Відповідно до ГОСТу 34.601-90 для інформаційних систем передбачено вісім стадій робіт її створення: -формування вимог до автоматизованої системи; -розробка концепції системи; -розробка технічного завдання для проектування; -ескізне проектування; -технічне проектування; -виготовлення робочої документації; -введення в експлуатацію; -супровід системи. Формування вимог до автоматизованої системи включає наступні етапи робіт: -обстеження об’єкта управління і обґрунтування необхід-ності створення системи; -формування вимог користувачів до системи; -оформлення звіту про обстеження об’єкта управління і обґрунтування вимог до системи. Найважливішим із названих етапів є допроектне обстеження. При обстеженні об’єкта використовують три методи: -горизонтальний - інформація вивчається в кожному структурному підрозділі об’єкта без урахування інформаційного зв’язку між ними; -вертикальний - вивчається інформаційний рух від виникнення до результатів обробки з урахуванням ієрархічної структури управління; -комбінований - вивчення починається за вертикальним методом, і за необхідності обстежуються інформаційні потоки, які впливають на результати обробки даних. Обстеження може проводитись різними способами: -бесіди, опитування, анкетування; -аналіз документів і їх потоків; -вибіркове обстеження аналогічних за видом своєї діяль-ності підрозділів (метод аналогій); -документальна інвентаризація; -фотографія, самофотографія і хронометраж робочого дня; -інвентаризація обчислювальних робіт.
Джерелами інформації при обстеженні можуть бути: паспорт виробництва, річні звіти, плани перспективного розвитку, поточні бухгалтерська, планова, звітна, статистична інформації та ін. Результати досліджень оформляються актами. Інформація, використовувана в інформаційній системі, повинна бути методично поєднаною, достовірною, лаконічною (при оптимальній насиченості необхідними даними), просто кодуватись, доступною для розуміння і своєчасно передаватись користувачеві. Документація на систему - це сукупність взаємнопов’язаних документів, що описують вимоги, можливості, обмеження, проектування, режими роботи і супровід системи . Втілення проекту у вигляді діючої системи називається реалізацією системи . У комп’ютерних технологіях використовуються такі основні режими їх роботи: централізований і децентралізований, автономний і в мережах, пакетний, діалоговий, реального часу, мультипрограмування, розподілу часу, інтерактивний, телеобробки і т. ін. Пакетний режим полягає в обробці завдань без участі замовника в обчислювальному процесі (може бути і дистанційним, коли завдання обробляються в пакеті по черзі чи за пріоритетом). Діалоговий режим - це режим взаємодії людини з системою обробки інформації в темпі, порівняльному з темпом обробки інформації людиною. Режим телеобробки – дистанційне введення, обробка і одержання інформації. Останнім часом дедалі частіше використовуються близькі за значенням терміни «режим мережної обробки», «режим клієнт-сервер». Інтерактивний режим - різновид діалового режиму з використанням теелеобробки чи безпосередньої роботи на ЕОМ з взаємодією на процес, що викликає реакцію процесу у відповідь. Режим мультипрограмування - обробка інформації з таким використанням ресурсів системи (чи ЕОМ), коли вони одночасно задіяні більш ніж в одному процесі обробки інформації. Режим розподілу часу – режим мультипрограмування, за якого для забезпечення одночасного виконання групи процесів в інтерактивному режимі ресурси системи обробки інформації надаються кожному процесу на інтервал часу в порядку послідовності чи за пріорітетом. Режим реального часу - режим обробки інформації системою при взаємодії з зовнішніми процесами в темпі ходу цих процесів. При використанні вказаних режимів роботи в комп’ютерних технологіях можуть змінюватись як набір, так і послідовність виконуваних операцій. Так, пакетний режим вимагає попереднього виконання всіх операцій по введенню і корегуванню оброблюваних даних, а в діалоговому режимі такі операції можуть виконуватись одночасно з машинною обробкою даних. У режимі ж реального часу більшість ручних технологічних операцій з підготовки і контролю оброблюваних даних можуть взагалі не виконуватися, оскільки при цьому широко використовуються датчики та автоматичне зняття та передавання інформації в ЕОМ. Створюючи комп’ютерні технології, додержуються певних принципів, які враховують організаційні, кадрові, технічні, програмні та інші особливості системи. Основні із цих принципів такі: -інтеграція обробки даних з широким використанням АБД; -раціональне поєднання централізованої і децентралізованої обробки даних; -використання типових технологій іоперацій та уніфікація їх елементів; -спрощення технологічних процесів та підвищення їх ефективності за рахунок автоматизації основних і контрольних операцій і т. ін. Обстеження предметної сфери складається із: 1) вивчення початкових даних та їхніх інформаційних потоків в об’єкті управління; 2) вивчення і аналіз даних кінцевих документів (звітів) об’єкта дослідження; 3) вивчення умов, яким повинні відповідати дані; 4) вивчення обмежень. При цьому обов’язково вводяться позначення даних у кожному документі і вказуються джерела їх надходження. Джерелами обстеження є документообіг, методики розрахунків, структура об’єкта управління, цілі, функції і задачі підрозділів. Формуються вимоги до системи, оцінюють терміни виконання і орієнтовну вартість робіт. Одночасно із збиранням інформації про об’єкти проводиться їх аналіз, який включає встановлення атрибутів даних і зв’язків між об’єктами інформації, даними та їхніми атрибутами. Збирання даних - це трудомістка праця і вимагає обов'язкової участі керівництва, тому призначається адміністратор бази даних (АБД). Адміністратор бази даних повинен розробити план проведення обстеження підприємства. Збір даних слід розпочати з вивчення існуючих форм документів, звітів тощо. Кожен керівник або співробітник, який користується даними або бере участь у їхній підготовці, повинен заповнити відповідну анкету. У формах анкет має бути передбачена можливість доповнення початкових даних. Якщо якимось чином деякі дані були пропущені, то обов'язково потрібно переглянути модель предметної області і доповнити дані, яких бракує. Анкета повинна вміщати: -ім'я і опис об'єкта інформації; поряд з основним іменем вказуються його синоніми, надається його вербальний опис (смисловий зміст), навіть, якщо цей смисл очевидний; наприклад, “Журнал викладача” і “Форма обліку студентів”; -ім'я і опис даних; поряд з основним іменем наводяться всі його синоніми і надається їх розкодування, повний вербальний опис; -джерело надходження даних у структурі підприємства; наприклад, спонсор, деканат, відділ кадрів та ін.; -атрибути даних - вказуються їхні атрибути: типи (числовий, текстовий та ін.), одиниці величин, діапазон зміни; -мета використання даних; наприклад, використовується для призначення стипендії, у деканат для вирішення питання про закінчення закладу; -обмеження для виведення результату - читання, друкування, накопичення; -ступінь важливості даних - вказується значення даних для реалізації або поширення функції підприємства; -взаємозв’язки елемента даних; наприклад, номер залікової книжки - прізвище студента, прізвище студента - оцінка з інформатики; -термін зберігання і умови архівації даних, спосіб їх зберігання. Одночасно з анкетуванням досліджуються інформаційні потоки у предметній сфері і при обробці даних. Це необхідно для створення моделі предметної сфери. У результаті цього створюється уявлення про обіг документів підприємства, визначаються шляхи і способи оптимальної передачі даних. Рекомендується розробити графічні схеми об'єктів і потоків даних з чітким визначенням вхідних і вихідних даних, а також графічну схему документообігу. Розробка концепції системи передбачає чотири етапи: -вивчення об’єкта управління; -виконання науково-дослідних робіт; -розробка варіантів концепції; -оформлення звіту про роботу. На цій стадії на основі глибокого аналізу предметної сфери і вивчення технологічних потоків інформації і за результатами науково-дослідної роботи вибирається один із альтернативних варіантів концепції розробляється і пропонується концептуальна модель предметної сфери. Технічне завдання виконується в одну стадію і полягає у формулюванні конкретних завдань щодо проектування інформаційної системи заданого об’єкта управління. Ескізний проект виконується в два етапи: -розробка попередніх проектних рішень на систему; -розробка документації на систему та її складові. Технічний проект висвітлює остаточні рішення для системи в цілому й -окремих її складових з усіх видів забезпечень і може складатись з чотирьох частин: -розробка проектних рішень на систему і її складові; -розробка документації на систему і її складові; -розробка і оформлення документації на постачання виробів для комплектації системи або завдань на їх розробку; -розробка завдань на проектування суміжних частин об’єкта управління. Розробка документації. Тут розробляються і налагоджуються програмні засоби, генерується база даних на конкретній конфігураціїї технічних засобів. Крім цього, на цій стадії створюється планова робоча і експлуатаційна документація для користувачів системи. Стадія розробки документації включає два етапи: -розробку робочої документації на систему або її частини; -розробку або адаптацію програм. Введення в експлуатацію. Проводиться підготовка об’єкта управління, введення інформаційної системи в дію і підписання акту приймання-здачі системи в експлуатацію. Стадія виконується вісьмома етапами: -підготовка об’єкта до впровадження системи; -підготовка персоналу; -комплектація системи; -будівельно-монтажні роботи; -пусконалагоджувальні роботи; -проведення попередніх випробовувань; -експериментальна експлуатація; -проведення приймальних випробовувань. Супровід системи передбачає контроль за функціонуванням системи, усунення виявлених недоліків, внесення змін у документацію і виконання інших робіт, передбачених гарантійними зобов’язуваннями. Тут реалізується два етапи: -роботи відповідно до гарантійних зобов’язань; -післягарантійне обслуговування. http://www.topaz.ho.ua/Is/1.html