Нейронні мережі були створені в результаті спостереження за природними процесами, що відбуваються в нервовій системі живих істот, і спроб відтворення цих процесів. Термін нейрон, що позначає основний виконавчий елемент штучних нейронних мереж, був безпосередньо запозичений з теорії природних нервових систем. Аналогічно, генетичні алгоритми виникли в результаті спостереження і спроб копіювання природних процесів, що відбуваються в світі живих організмів, зокрема, еволюції та пов'язаної з нею селекції (природнього відбору) популяцій живих істот. Звичайно, при подібному зіставленні нейронних мереж і генетичних алгоритмів слід звертати увагу на принципово різну тривалість протікання згадуваних природних процесів, тобто на надзвичайно швидку обробку інформації в нервовій системі і дуже повільний процес природньої еволюції. Однак при комп'ютерному моделюванні ці відмінності виявляються несуттєвими. Ідею генетичних алгоритмів висловив Дж. Холланд у кінці шістдесятих — початку сімдесятих років XX століття. Він зацікавився властивостями процесів природної еволюції (в тому числі фактом, що еволюціонують хромосоми, а не самі живі істоти). Холланд був упевнений у можливості скласти і реалізувати у вигляді комп'ютерної програми алгоритм, який буде вирішувати складні задачі так, як це робить природа — шляхом еволюції. Тому він почав працювати над алгоритмами, що оперували послідовностями двійкових цифр (одиниць і нулів), що одержали назву хромосом. Ці алгоритми імітували еволюційні процеси в поколіннях таких хромосом. У них були реалізовані механізми селекції та репродукції, аналогічно вживаними при природній еволюції. Так само, як і в природі, генетичні алгоритми здійснювали пошук «хороших» хромосом без використання будь-якої інформації про характер розв'язуваної задачі. Була потрібна тільки якась оцінка кожної хромосоми, яка відображає її пристосованість. Механізм селекції полягає у виборі хромосом з найвищою оцінкою (тобто найбільш пристосованих), які репродукують частіше, ніж особини з більш низькою оцінкою (гірше пристосовані). Репродукція означає створення нових хромосом у результаті рекомбінації генів батьківських хромосом. Рекомбінація — це процес, в результаті якого виникають нові комбінації генів. Для цього використовуються дві операції: схрещування, що дозволяє створити дві зовсім нові хромосоми нащадків шляхом комбінування генетичного матеріалу пари батьків, а також мутація, яка може викликати зміни в окремих хромосомах. У генетичних алгоритмах застосовується ряд термінів, запозичених з генетики, перш за все гени і хромосоми, а також популяція, особина, алель, генотип, фенотип. Генетичні алгоритми застосовуються при розробці програмного забезпечення, в системах штучного інтелекту, оптимізації, штучних нейронних мережах і в інших галузях знань. Слід зазначити, що з їх допомогою вирішуються завдання, для яких раніше використовувалися тільки нейронні мережі. У цьому випадку генетичні алгоритми виступають просто в ролі незалежного від нейронних мереж альтернативного методу, призначеного для вирішення тієї ж самої задачі. Прикладом може служити задача комівояжера, що спочатку розв’язувалась за допомогою мережі Хопфілда. Генетичні алгоритми часто використовуються спільно з нейронними мережами. Вони можуть підтримувати нейронні мережі або навпаки, або обидва методи взаємодіють у рамках гібридної системи, призначеної для вирішення конкретного завдання. Генетичні алгоритми також застосовуються спільно з нечіткими системами. Генетичний алгоритм являє собою метод, що відображає природну еволюцію методів вирішення проблем, і в першу чергу задач оптимізації. Генетичні алгоритми — це процедури пошуку, засновані на механізмах природного відбору і спадкоємства. У них використовується еволюційний принцип виживання найбільш пристосованих особин. Вони відрізняються від традиційних методів оптимізації декількома базовими елементами. Зокрема, генетичні алгоритми: обробляють не значення параметрів самого завдання, а їх закодовану форму; здійснюють пошук рішення виходячи не з єдиної точки, а з їх деякої популяції; використовують тільки цільову функцію, а не її похідні або іншу додаткову інформацію; застосовують імовірнісні, а не детерміновані правила вибору. Перераховані чотири властивості, які можна сформулювати також як кодування параметрів, операції на популяціях, використання мінімуму інформації про завдання і рандомізація операцій приводять у результаті до стійкості генетичних алгоритмів і до їх переваги над іншими широко вживаними технологіями. При описі генетичних алгоритмів використовуються визначення, запозичені з генетики. Наприклад, мова йде про популяцію особин, а в якості базових понять застосовуються ген, хромосома, генотип, фенотип, алель. Також використовуються відповідні цим термінам визначення з технічного лексикону, зокрема, ланцюг, двійкова послідовність, структура. Популяція — це кінцева множина особин. Особини, що входять в популяцію, у генетичних алгоритмах представляються хромосомами з закодованими в них множинами параметрів задачі, тобто рішень, які інакше називаються точками в просторі пошуку (search points). У деяких роботах особини називаються організмами. Хромосоми (інші назви — ланцюжки або кодові послідовності) — це впорядковані послідовності генів. Ген (який також називається властивістю, знаком чи детектором) — це атомарний елемент генотипу, зокрема, хромосоми. Генотип або структура — це набір хромосом даної особини. Отже, особинами популяції можуть бути генотипи або одиничні хромосоми (в досить поширеному випадку, коли генотип складається з однієї хромосоми). Фенотип — це набір значень, які відповідає даному генотипу, тобто декодована структура або безліч параметрів задачі (розв’язок, точка простору пошуку). Алель — це значення конкретного гена, також визначається як значення властивості або варіант властивості. Локус чи позиція вказує місце розміщення даного гена в хромосомі (ланцюжку). Множина позицій генів — це локи. Дуже важливим поняттям у генетичних алгоритмах вважається функція пристосованості (fitness function), яка інакше називається функцією оцінки. Вона являє міру пристосованості даної особини в популяції. Ця функція відіграє найважливішу роль, оскільки дозволяє оцінити ступінь пристосованості конкретних особин у популяції і вибрати з них найбільш пристосовані (тобто мають найбільші значення функції пристосованості) відповідно з еволюційним принципом виживання «найсильніших» (які найкраще пристосувалися). Функція пристосованості також отримала свою назву безпосередньо із генетики. Вона надає сильний вплив на функціонування генетичних алгоритмів і повинна мати точне і коректне визначення. У задачах оптимізації функція пристосованості, як правило, оптимізується (точніше кажучи, максимізується) і називається цільовою функцією. У задачах мінімізації цільова функція перетворюється, і проблема зводиться до максимізації. У теорії управління функція пристосованості може приймати вигляд функції похибки, а в теорії ігор — вартісної функції. На кожній ітерації генетичного алгоритму пристосованість кожної особини даної популяції оцінюється за допомогою функції пристосованості, і на цій основі створюється наступна популяція особин, що складають безліч потенційних рішень проблеми, наприклад, задачі оптимізації. Чергова популяція в генетичному алгоритмі називається поколінням, а до новостворюваної популяції особин застосовується термін «нове покоління» або «покоління нащадків».