Тема 9. Інформаційні системи органів судової влади, прокуратури,
експертизи
Корпоративна інформаційна системи органів прокуратури
Інформаційні взаємозвязки органів прокуратури України з іншими державними
органами
Інформаційна система органів
прокуратури у цілому має забезпечувати виконання таких завдань:
–
розслідування постійно зростаючої кількості кримінальних справ (аналіз великої
кількості аналогічних злочинів, груп осіб і т. ін.);
–
підвищення інтенсивності нагляду за законністю в органах внутрішніх справ та
інших органах, які ведуть боротьбу зі злочинністю та іншими правопорушеннями і
розслідують діяння, що містять ознаки злочину;
–
нагляд за судовими постановами з кримінальних, цивільних і господарських справ;
–
проведення систематичних перевірок великого обсягу нормативного матеріалу, що
видається органами влади і управління.
Виходячи з цього, можна визначити
такі задачі автомати-
зації:
–
ведення слідства, облікових даних на звинувачуваних, підозрюваних, свідків,
даних про проведення експертиз, відомостей про передачу матеріалів до суду і
результати розгляду справ у суді;
–
ведення матеріалів про інциденти, кримінальні справи;
–
контроль за термінами слідства і термінами утримання під вартою;
–
ведення бази даних кореспонденції, що надходить;
–
контроль виконання скарг, заяв і окремих доручень;
–
ведення бази даних вихідної кореспонденції;
– реєстрація і систематизація даних про осіб, які
звертаються в прокуратуру, а також про осіб, які є предметом її розгляду.
Зокрема, база даних з
карного правосуддя має містити:
–
деталі всіх зареєстрованих злочинів, дані про осіб, яких звинувачено у
злочинах, і наступні рішення про судові переслідування, вжиття або невжиття
заходів;
–
деталі справ, що знаходяться в судах, із взаємними посиланнями на злочини та
осіб, що проходять по справах;
–
деталі справ, одержаних прокурорами, з інформацією про зміни в деталях
обвинувачення і рішеннями про те, чи слід починати розслідування та про час,
необхідний для підготовки справи до слухання у суді;
–
рішення, прийняті судами з кожної справи (для кожного злочину та
звинувачуваного) зі встановленими взаємозв’язками;
–
дані про ув’язнених (щойно заарештованих і кількість осіб, що утримуються) і
звільнення до/після суду;
–
дані про терміни покарання для засуджених і фактичний час, проведений ними під
вартою;
–
рішення судів про умовне звільнення;
–
реакцію установ, відповідальних за умовний осуд і суспільні роботи (зроблені
рекомендації, взяті до уваги чинники і т. ін.);
–
дані про осіб, які відбувають термін покарання;
–
дані про притягнення до суспільних робіт, про порушення, що мали місце і т.
ін., а також інформацію про кількість поточних справ;
–
дані про виплати, накладення судами штрафів і відшкодувань;
– дані про апеляції щодо перегляду судових рішень і
вжитих у зв’язку з цим заходів.
Архів кримінальних справ має містити:
–
відомості про зареєстрованих небезпечних злочинців та їх засудження;
–
деталі злочинів і вироків;
–
деталі місць вчинення злочинів, про служби, що виконали арешти, і суд, який
виніс вирок;
–
деталі інших злочинів, які було взято до уваги;
– в деяких випадках, деталі поводження злочинців.
У такій системі може бути і ряд реєстрів, які не мають безпосереднього відношення до
кримінальної справи:
–
викрадених транспортних засобів;
–
осіб, які зниклі безвісті;
–
нерозкритих злочинів;
–
викраденої власності (крім транспортних засобів);
–
наркоманів;
–
незапитаної власності;
– розшукуваних злочинців.
На різних рівнях
прокуратури щойно наведені задачі вирішуються за допомогою сукупності
інформаційних систем, типовий перелік яких можна сформувати наступним чином.
ІС міських (районних) прокуратур:
1)
нагляду за виконанням законів під час проведення попереднього слідства і
дізнання:
–
нагляду за розглядом заяв і повідомлень про заподіяні злочини;
–
нагляду за обґрунтованістю відмов у порушенні карної справи;
–
нагляду за виконанням законів при проведенні попереднього слідства і дізнання;
–
оброблення даних про роботу прокурора з нагляду за слідством і дізнанням;
2) оброблення даних про
демографію, економіку, культуру та побут («Соціальна статистика»);
3)
нагляду за законністю судових постанов за карними справами («Судовий нагляд»);
4)
нагляду за виконанням законів стосовно неповнолітніх («Неповнолітні»);
5)
оброблення даних про скарги («Скарга»);
6)
оброблення інформації, що проходить через канцелярію прокуратури
(«Канцелярія»).
В обласних прокуратурах створюються
такі ІС:
1) нагляду за
виконанням законів під час проведення слідства і дізнання:
–
оброблення інформації по карних справах з продовженими строками слідства або
утримання під вартою («Строки»);
–
оброблення інформації по карних справах щодо злочинів, заподіяних злочинними
угрупуваннями («Організована злочинність»);
–
оброблення інформації про демографію, економіку, культуру та побут («Соціальна
статистика»);
2) нагляду за
законністю судових постанов з карних справ;
3) організаційного
забезпечення, статистики та контролю:
– оброблення даних
про виконання плану та позапланових завдань («План»);
– оброблення даних про виконання рішень колегії та
оперативних нарад («Рішення»);
– оброблення
даних про документи, виконання яких узято на контроль («Документ»);
– оброблення
даних про листи, скарги та заяви громадян, які взято на контроль («Скарга»);
– оброблення
даних про публікації у пресі («Публікація»);
–
оброблення даних про контрольні перевірки («Перевірка»);
4) оброблення
даних про кадровий склад органів прокуратури:
–
персонального обліку кадрів («Кадри»);
– контролю за
своєчасним атестуванням співробітників прокуратури і реалізації результатів їх
проведення («Атестація»);
– контролю
за своєчасним присвоєнням класних чинів («Класність»);
– оброблення статистичної
інформації про рух кадрів в органах прокуратури;
5) оброблення статистичної
інформації органів прокуратури.
ІС забезпечення розслідування
злочинів:
1) інформаційного забезпечення
розслідування карних справ про масові безпорядки на міжнаціональній основі;
2) інформаційного забезпечення
розслідування порушень правил безпеки руху на залізничному транспорті;
3) інформаційного забезпечення
розслідування порушень правил безпеки руху на морському транспорті;
4) інформаційного
забезпечення розслідування навмисних злочинів, заподіяних:
– на
сексуальному підґрунті;
– з
розбійними нападами на житло;
–
з метою заволодіння автотранспортом;
– розслідування навмисних
вбивств, які мають схожі криміналістичні характеристики.
Завдяки локальним
комп’ютерним мережам в органах прокуратури України вже стало можливим
використання:
– мережного варіанта
комп’ютерної правової бібліотеки «ЗАКОН» інформаційно-аналітичного центру «Ліга»;
– мережного
варіанта комп’ютерної інформаційно-пошукової правової бази «ЗАКОНОДАВСТВО»
Секретаріату Верховної Ради України;
–
мережного варіанта оброблення статистичної звітності;
–
мережного варіанта оброблення карток по скаргах;
– мережного
варіанта пакета прикладних бухгалтерських програм «1С-Бухгалтерія»;
– мережного варіанта
документообігу міжнародно-правового управління (у Генеральній прокуратурі
України).
Впровадження
в експлуатацію систем електронного модемного зв’язку надало можливість вирішити
такі прикладні задачі:
– щотижневе оновлення
даних комп’ютерної інформаційно-пошукової правової бази «ЗАКОНОДАВСТВО» у
прокуратурах обласного рівня;
– збирання
даних місячної статистичної звітності в органах прокуратури;
– обмін
інформаційними посилками з прокуратурами обласного рівня;
– обмін інформаційними
посилками з центральними органами влади України.
Джерело: http://litr.at.ua/_ld/0/89_Denisova_book.rar |